„Ľudia, ktorých si najviac vážim, sú ľudia, ktorí s reklamou nemali predtým nič spoločné. Napríklad Ivan Horváth – s ním sme naraz nastupovali do MUW, on učil slovenčinu a dejepis alebo Peťo Rajčák, tiež dejepisár, Denisa Pajkošová, jeho spolužiačka,“ hovorí Andrej.

Andrej Hlavačka je kreatívny technológ a pracoval v MUW;Digital, v Effectivity či vo WLB. Je spoluautorom mnohých legendárnych kampaní pre Telekom, J&T Banku či Orange, no pôvodne bol vedec – študoval prírodné vedy na UK, špecializoval sa na fyziológiu rastlín.

Vždy ho bavilo pozerať sa do mikroskopu, fascinovala ho biológia. Pracoval na rôznych univerzitách v Európe, strávil tam šesť a pol roka. Začal v Bonne ako študent na Erasme v roku 2001 a stal sa súčasťou tímu, ktorý skúmal prenos signálov v rámci rastlinných buniek.

„Prenos signálov v rámci rastlinných buniek?“ pýtam sa, pretože nemám poňatia, čo to znamená.

„Hej. Bunky komunikujú medzi sebou, komunikujú s okolím. Ten signál je na úrovni bunky, čiže máš vo vnútri malé “guličky”, ktoré nesú informáciu. Tá sa nejakým spôsobom prenáša a targetuje a teda musíš mať nejaký mechanizmus, ktorý to umožňuje.“

Úlohou Andrejovho tímu bolo tento mechanizmus objasniť a popísať, aby sa dal v budúcnosti zmeniť – napríklad, aby mohli byť rastliny odolnejšie voči mrazu či škodcom. Na tomto projekte pracoval počas svojej akademickej kariéry aj na Durham University v Anglicku či v talianskej Florencii.

Prvýkrát pričuchol k programovaniu v roku 2006, keď sa ho šéf na Bonnskej univerzite spýtal, či by mu vedel updatnuť web. Naučil sa PHP a postupne začal popri akademickej činnosti freelancovo kódiť. V roku 2007 sa vrátil na Slovensko a našiel si job v programátorskej firme. Tam dlho nevydržal a začal si hľadať nový job. „Potrebujem vizuálne výstupy, vidieť výsledok,“ vysvetľuje.

Po tom, ako zavesil svoje CV na profesiu, sa mu ozvala firma, ktorej pozvanie na pohovor slušne odmietol. Meno firmy si, samozrejme, nezapamätal.

„Bol som potom na pive s kamarátom a začal do mňa hustiť ‚Ty si taký somár, veď skús, aspoň naberieš skúsenosti z pohovorov.‘ Tak mi to vŕtalo v hlave a celý víkend som hľadal na webe, že čo to mohlo byť za firmu. A našiel som inzerát MUW Saatchi&Saatchi, vtedy som ešte nevedel, čo to je.“

Andrej nastúpil ako programátor do MUW;Digital, dnes už neexistujúcej dcéry Saatchi. Dodnes si nevie vynachváliť flash. Jeho prvé zadanie bolo „Miesto pre tvoj odkaz“, obrovská kampaň Telekomu, ktorá vyhrala 40 cien.

Hovorí, že hlavný rozdiel medzi prácou vo vede a v reklame je, že vo vede sa tolerujú omyly. Intenzita práce je podľa neho podobná, aj z labáku často odchádzal v noci. S nadšením spomína na začiatky MUW;Digital – s jeho vtedajším kreatívnym riaditeľom Manuelom Campagnollim žili reklamný punk.

„Boli sme dvaja, nič sme nestíhali a napriek tomu sme všetko dodávali načas. A s ničím nebol problém. Naše oddelenie bol čistý punk. To, čo ma drivovalo – a snažím sa o to aj teraz – bolo učiť sa nové veci a dávať si stále nové výzvy. Dnes je to trochu náročnejšie, mám pocit, že vtedy boli klienti odvážnejší.“

Hovorí, že za svojich 9 rokov v reklame najradšej spomína na dvoch marketérov – Dášu Juríkovú z Telekomu a Mareka Šupu z J&T Banky. „To sú dvaja ľudia, ktorí sa nebáli ísť do odvážnych vecí.“

Pre J&T Banku robil Andrej kampaň „Hudba vs burza“, ktorá v roku 2016 získala leva z Cannes. „To je môj životný projekt. Leva nevyhrávaš každý rok. Dedikoval som tomu obrovské kvantum času a bavilo ma to.“ V tejto kampani počas jedného večera diváci zažili zhudobnenú históriu akciového indexu Dow Jones – rasty a pády počas vojen, kríz či významných spoločenských udalostí. Event dopĺňal 3D mapping na bratislavskom Hlavnom námestí.

Hovorí, že aj dnes pracuje do noci, ak si to práca vyžaduje, no aj cez to sa snaží tráviť veľa času s päťročným synom. Pred spaním mu číta rozprávky, stavajú si spolu Lego alebo sa hrajú na autodráhe. Teda na autodráhe sa vraj viac hrá Andrej 🙂


POĎME SA SPOLOČNE POZRIEŤ NA VÁŠ CONTENT MARKETING