Dnes ma nasrdila takáto vec: s termínmi junior a senior sa často hádže mírnix-dírnix. Skills sa veľmi ťažko kvantifikujú. Niekto je v hre 10 rokov a nepozná rozdiel medzi virálom a pre-rollom, niekto je v hre 3 roky a robí správne rozhodnutia, ktoré pomáhajú značkám rásť.

Je ťažké sa zorientovať v tom, čo je kvalitná marketingová literatúra, ktorý spíker na konferencii hovorí k veci a ktorý bullshituje, ktorý blog dáva zmysel a ktorý píše vatu… Informácií je pretlak a nie je vždy ľahké identifikovať, či je ich zdroj kvalitný. Na konci dňa robíme rozhodnutia na základe toho, čo vieme a považujeme za pravdivé.

V kreatíve je to o to ťažšie, pretože v rozhodovacom procese sa zdá byť priveľa subjektívnej optiky. „Páči/nepáči“ je až príliš často kritériom toho, či idea uzrie svetlo sveta. Namiesto toho by malo byť kritériom „je tento návrh vhodným riešením problému, ktorý nás trápi?“. Konkrétne o hodnotení kreatívy som písal v článku „Čo ma serie na marketéroch“.

Ale nie o tom som chcel.

Ako sa teda odlišuje junior od seniora?

Podobne ako mladý kuchár od šéfkuchára. Obaja majú rovnaké nástroje, ale chef sa neporeže ani keď seká poslepiačky. Obaja chcú ohýbať pravidlá a challengovať status quo, ale chef mal čas pravidlá naozaj spoznať. Obaja majú rovnaký výučný list, ale chef ochutnal viac jedál.

Chef rozoznáva viac odtienkov chutí. Pozná kombinácie, ktoré fungujú aj tie, ktoré nefungujú. Vie, ktorým smerom má zmysel vydať sa za novými chuťami. Vie, ktoré smery sú strata energie. Vie, čo bude chutiť jeho hosťom a aký risk si môže dovoliť.

Senior má bohatšiu paletu, oproti ktorej hodnotí výstupy. Cudzie aj vlastné. Má omnoho bohatšiu paletu z ktorej čerpá pri tvorbe. Z mojej skúsenosti rozozná skvelú kampaň od zlej kampane aj junior. Dobrú od skvelej ťažko. A skvelo odprezentovanú priemernú ideu verzus priemerne odprezentovanú skvelú ideu už vôbec. Na to treba mať naozaj bohatú referenčnú vzorku.

Vďaka tomu má senior obrovský kontext, do ktorého zasadzuje to, čo tvorí alebo hodnotí. Je preňho ľahšie držať si odstup a v ideálnom prípade sa dokáže odosobniť od vlastných preferencií a vkusu.

Skúsim to ilustrovať na farebnej palete starých počítačov a herných konzol. Skúsenosti (paleta) ovplyvňujú, aký obraz vytvoríme a taktiež, ako hodnotíme obraz, ktorý vytvorili iní. Akokoľvek farebný a krásny je vstupný súbor, na Game Boyi bude mať iba 4 odtiene sivej. Prvé verzie Windowsu rozoznávali iba 16 farieb. Na takomto zariadení jednoducho nedokážete vytvoriť nič sofistikované.

Atari 2600

Nintendo Game Boy

Apple II

Plnohodnotná fotka

Pozor, to neznamená, že jednoduché idey či jednoduché vizuály nie sú dobré

Hra Super Mario Bros pre Nintendo bola vytvorená z 10 farieb a okrem šípiek používala iba dve tlačidlá. Ale už prvý level je ukážkovou prácou, ako hráča oboznámiť s cudzím prostredím. Napriek obmedzeniam vznikla legendárna hra. A to vďaka tomu, že tvorcovia mali v hlavách omnoho bohatšiu paletu skúseností, než bola paleta limitácií systému.

Dokázali preto zhodnotiť, či dizajn a mechanika hry budú pútať hráčov. Dokázali urobiť správne rozhodnutie v každom kroku výroby hry. Každý návrh mohli skonfrontovať so svojou bohatou paletou a zvážiť, či je to dobrý alebo zlý návrh. Či je užitočný alebo škodlivý. Či je nevyhnutný alebo nadbytočný.

 

Čiže:

Senior od juniora sa odlišujú šírkou a hustotou svojej palety. Senior má bohatú vzorku na základe ktorej hodnotí výstupy. Má dostatok vstupov na to, aby vytvoril unikátnu ideu/produkt/návrh. Čím viac filmov som videl, tým precíznejšie dokážem ohodnotiť každý ďalší. Ak som videl iba dva, ten tretí musím umiestniť niekde medzi ne. Ak som ich videl 300, viem omnoho presnejšie určiť, v čom mal film na vrch a v čom zaostáva. Nemôžem natočiť film, ak som nebol v kine.

Junior si túto paletu musí vybudovať. Nie je to ľahké, vyžaduje si to čas a energiu. Ale stojí to za to. Iba práca, ktorú robíme dobre, je práca, ktorá má hodnotu. A ak sa nechceme zlepšovať, musíme vymeniť prácu.

Samozrejme, toto nie je návod na to, ako zhodnotiť kohokoľvek senioritu. Ale aspoň nám to dovolí reflektovať našu vlastnú senioritu a senioritu ľudí, s ktorými pracujeme.


POĎME SA SPOLOČNE POZRIEŤ NA VÁŠ CONTENT MARKETING