Čože? Vy nie ste na Cloubhouse a dokonca ani na TikToku?! TO VÁŽNE???
Nevadí.
Naozaj, nevadí.
A viete prečo? Pretože by vás tam nemal kto sledovať.
My marketéri sme posadnutí novými trendami. Stále hľadáme najnovší virál, najnovšiu platformu, najnovší nástroj. Máme to v popise práce a baví nás to. Naše publiká – cieľové skupiny – to ale v popise práce nemajú a dokonca ich to v drvivej väčšine ani nebaví.
Pomaly začíname akceptovať mantru, že „naša značka nikoho nezaujíma“. Prosím, prijmime aj mantru „ja nie som svoja cieľovka“.
Tu sú 3 dôvody, pre ktoré absolútne nevadí, že vám ušiel vlak s Clubhousom:
-
Nie je tam vaše publikum
„Ako to, že nie? Veď všetci okolo mňa tam sú!“ -> toto je klam. Všetci okolo vás nie sú celé vaše publikum. Už len fakt, že apka je v beta verzii, je jasný signál, že to nie je mainstreamová záležitosť.
Mainstream je žiaduci – je tam dosť ľudí a časť z nich je vaša cieľovka. Pokiaľ je na platforme málo ľudí, vy oslovíte zlomok z tohto mála. Rýchlo si prerátajte investovanú energiu a potenciálny zisk.
Že chcete byť na mainstreamovej platforme platí aj vtedy, keď ste značka s extrémne špecifickou cieľovkou (predávate ložiská do lokomotív, napríklad). Keď vznikne sociálna sieť pre vlakvedúcich, mali by ste tam byť prví. Pokiaľ vznikne akákoľvek iná sociálna sieť, počkajte si, kým tam bude dosť ľudí. Vlakvedúcich je v populácii totiž dosť málo.
VÝNIMKY:
- Ak máte nekonečný budget a váš team nie je preťažený
- Ak váš pozicioning je, že ste inovátori (vaša značka, nie vy osobne)
- Ak vaša cieľovka sú inovátori
-
Nesedí do vašej content marketingovej stratégie
Byť niekde prítomný a vedieť, ako tam zaujať, sú dve rozdielne veci. Máte blog, aby ste zlepšovali svoje SEO? Robíte e-booky, aby ste generovali leady? Ste na Facebooku a Instagrame, aby ste sa pripomínali častejšie, než konkurencia? Máte vyriešené problémy s hejtermi vo vašich komentároch?
Ak áno – a všetky vaše kanály rešpektujú stratégiu značky – tak blahoželáme. Máte dobre nastavenú content marketingovú stratégiu. Naozaj potrebujete ďalší kanál?
Malá skúška správnosti – ak ste doteraz nezvažovali robiť podcast, nad Clubhousom ani nepremýšľajte. Ak ste zvažovali podcasty, tak sa spýtajte sami seba, či je pre vás užitočnejšie, ak si ten podcast môžem vypočuť hocikedy, alebo iba naživo.
-
Triešti váš focus
Investovaná energia vám neprinesie dostatočnú protihodnotu. Každá rastúca sieť potrebuje istý hype na to, aby rástla. To však neznamená, že práve vaša firma má pomáhať budovať tento hype. Jednoducho to nie je vaša zodpovednosť. Predstavte si Instagram pred 10 rokmi – ešte predtým, ako patril Facebooku. Bola vaša firma vtedy na tejto platforme? Zrejme nie, lebo to nebolo treba. Je tam dnes? Zrejme áno, lebo tam vie zasiahnuť správne publikum.
POZOR, v žiadnom prípade nehovoríme, že nemáte sledovať trendy. Hovoríme len, že v biznise máme myslieť biznisovo. Ako píšeme v úvode, máme v popise práce sledovať všetky nové vlny – ale zároveň je našou povinnosťou určovať priority. Každú vlnu musíme kriticky zhodnotiť a zvážiť, či sa oplatí venovať jej energiu a či sa táto energia firme vráti. A to nás znova vracia k prvému bodu o možnom zásahu cieľovky.
TEDA:
Ak predávate skateboardy, módu alebo hry, určite choďte na TikTok. Ak má vaše publikum iPhone a nevie čo s časom, určite choďte na Clubhouse.
Ale ak ste banka, fmcg, e-commerce alebo vlastne akákoľvek firma, ktorej publikum je mass market, tak to dvakrát zvážte.
Nech už chcete zaradiť do svojho media mixu akýkoľvek nový kanál, vždy sa najprv kriticky spýtajte sami seba:
- Je tam moja cieľovka? (a teda nebudem robiť obsah iba pre marketérov, copywriterov a SEO optimalizátorov)
- Viem tam mojej cieľovke prinášať obsah, ktorý je pre ňu zaujímavý a vychádza z mojej značky? (čiže mám nastavenú správnu obsahovú stratégiu)
- Bude tento kanál spolupracovať s ostatnými na budovaní mojej značky? (nebude ma odpútavať od iných, dobre fungujúcich aktivít)
Ak ste si na všetky otázky odpovedali kladne, choďte do toho. S radosťou vám s tým dokonca pomôžeme.
Ale ak nemáte 3x áno, nadýchnite sa, potlačte prvotný pud naskočiť a nechajte vlak odísť. Príde ďalší. V tomto prvom by ste aj tak nemali ku komu hovoriť. Počkajte si na ten, ktorý bude plný vášho publika – lebo ak budete hovoriť k prázdnemu vozňu, do toho plného vbehne váš konkurent.
P.S.: zaregistrovať sa na rastúcich sieťach odporúčame. Keď (ak?) narastú do veľkosti, ktorá je pre vás relevantná, nebudete musieť svoje meno kupovať od špekulanta. Venovať im akúkoľvek energiu však odporúčame až po zodpovedaní horeuvedených troch otázok.