Na Slovensku používa Adblock približne 25 % užívateľov. Toto číslo bude iba rásť. Ako efektívne komunikovať s ľuďmi, ktorí vás nevidia?
Ako začalo blokovanie reklamy
Keď ľudí dlho niečo štve, začnú sa tomu vyhýbať. Vždy si nájdu spôsob, ako. Na trhu rozhoduje spotrebiteľ a ten je vždy rýchlejší, než legislatíva a korporácie. Začalo to v 90. rokoch, keď sme začali používať videorekordéry, ktoré dokázali preskakovať reklamy. Bém, paráda. Jedenapolhodinový film netrval dve hodiny.
Keď v roku 1994 AT&T spustilo prvú bannerovú kampaň, CTR bolo 44%. Až sa mi chce plakať, keď si predstavím, že dnes je priemerná miera prekliku sto- alebo aj tisíckrát nižšia. Bannery boli prirodzene umiestnené na okraj obsahu – po bokoch stránky, na jej vrchu či na spodu.
Oči užívateľov sa naučili vypustiť ich zo zorného poľa. Kampaň síce reportovala impresie, ale bannery videli iba prehliadače. Nie ľudia. CTR klesalo a klesalo. Tak sme si povedali, že skúsime agresívnejšie formáty. Také, ktoré sa nedajú prehliadnuť. Interstitials. Ilayers. Bannery so zvukom. Reklamy, ktoré vás omráčia a potom sa vám pokúsia niečo predať.
Ale kedy ste si naposledy kúpili práčku od predavača, ktorý vám najprv dá facku a potom začne robiť hard sell?
…a ako sa stalo sofistikovanejším
Na krátku dobu to zafungovalo. Zdalo sa, že bannerová slepota je porazená a reklamy sa opäť dostali na mieru prekliku v jednotkách percent. Zároveň však začali získavať na sile adblockery. Ten najznámejší s jednoduchým názvom Adblock vznikol už v roku 2009.
Lenže potom sa flash pobral na večnosť. Agresívne formáty sa v html5 robia extrémne ťažko a zaberajú oveľa viac miesta. Kým flashový banner zaberal desiatky kilobajtov, rovnaký banner v html mohol zaberať megabajty. Bolo však už neskoro robiť menej invazívnu reklamu. Toľkoto ľudí používalo Adblock:
Marketéri sa museli vynájsť. Už z nich nemohli byť predavači, ktorí s megafónom v ruke fackujú ľudí. Museli začať rešpektovať dôvody, pre ktoré ľudia chodia na internet. To jest – konzumovať obsah, zabaviť sa, dozvedieť sa niečo zaujímavé.
Na našom blogu sme už písali, že content marketing je starý 400 rokov. So vznikom internetu sme ale boli opojení tým, že môžeme fackovať ľudí na nových obrazkovách. To isté sa opakovalo s rastom mobilnej reklamy.
Ako ľudí prefackať cez ešte menšiu obrazovku? Maličkými bannermi, ktoré majú len dva frejmy? Alebo ešte lepšie – krikľavý pop-up cez celú obrazovku, ideálne s nepreskočiteľným videom!
Nuž, naozaj to trvalo 400 rokov, no začíname si uvedomovať, že k spotrebiteľovi musíme hovoriť inak. Musíme k nemu hovoriť spôsobom, ktorý mu je príjemný. Ktorý rešpektuje jeho motivácie a prirodzene zapadá do prostredia, v ktorom sa cíti komfortne. A to je práve content marketing.
No shit, pravda? Content marketingová agentúra tvrdí, že content vás vylieči. But wait, there’s more! Máme aj argumenty.
- Ľudia chcú konzumovať online obsah – inak by sme netrávili stále viac času na sociálnych sieťach, neumierali by printové médiá, neklesala by sledovanosť TV a Google by nezvýhodňoval firmy, ktoré ho robia dobre.
- Ak akceptujeme prvý bod, nevyhnutne prídeme k záveru, že firmy, ktoré ho robia, z neho profitujú. Jednoducho si utrhnú viac pozornosti, navyše neinvazívnym spôsobom. A byť v hlave spotrebiteľa na vysokej priečke a ešte aj v spojení s pozitívnou emóciou, to je vec, o ktorú sa marketéri snažia od vzniku tohto biznisu.
- To nás privedie k nepríjemnému zisteniu, že vaši konkurenti sa mu už možno venujú a to znamená, že zrejme ste pozadu. Ak ho ešte nerobia – a na Slovensku je to dosť možné – môžete byť prví vo svojom odvetví a tak vyštartovať, kým ostatní sú ešte v šatni.
- Content marketing je imúnny voči adblockerom!
Ale úplne top najviac dôležitá vec je toto:
Používajte správne nástroje pre správne ciele
Content marketing je skvelý nástroj brand awareness, pozitívne pôsobí na SEO a pomáha vás udržať v top of mind. V žiadnom prípade by však nemal byť váš jediný kanál komunikácie. Ale to by nemal byť žiadny jeden konkrétny „- marketing“.
Obsah musíte rozumne distribuovať – to znamená používať natívnu reklamu, retargeting, online PR. A ani bannery nie sú mŕtve, len musíte rátať s tým, že veľa ľudí ich jednoducho neuvidí. Performance, newslettre, to všetko sú spojené nádoby, ktoré sa prirodzene dopĺňajú.
Svoju stratégiu nastavujte s triezvymi očakávaniami a pokojne zvolajte svoje agentúry na spoločný meeting raz za pol roka. Predsalen, majú spojiť svoje sily pre vás, nie hrať sa na svojom piesočku.