Mnoho malých a stredných firiem vytvára všetku komunikáciu in-house. Z hľadiska nákladov to dáva zmysel. Nesie to so sebou ale aj niekoľko výziev. Čomu čelia firmy, ktoré si píšu obsah sami?
Nutnosť neustále generovať témy
Toto je pre niekoho, kto nepíše denne, veľmi náročné. Obzvlášť, ak máte jednoduchý produkt alebo úzke portfólio. Rýchlo sa môže stať, že budete mať pocit, že ste už napísali všetko a viac sa nedá. Dá sa, ale chce to cvik.
Najľahšie je vyrábať textový obsah
Textové blogy sú ťažiskom aj v stratégiách, ktoré vytvárame my pre našich klientov. No fotky, ilustrácie, videá, infografiky, kvízy či gify sú formáty, ktoré obsah úžasne obohacujú.
Dovoľujú vám byť prítomní na viacerých kanáloch (text na YouTube neuploadnete), pomáhajú k organickej viralite (kvízy so zdieľačkou či krásne videjká) a už na prvý pohľad vás odlíšia (vlastné fotky či ilustrácie sú úplne iný level než fotobankové koláže). Tieto výstupy si však vyžadujú omnoho viac energie, skillu a technických prostriedkov.
Väčšina textov stojí za prd
A to v žiadnom prípade nemyslíme ako hejt. Keď dáte robiť daňové priznanie niekomu, kto nie je účtovník, nebude to práve najlepšie daňové priznanie. Rovnaké to je aj s textami. Pozrite sa na to takto: účtovníctvo dávate účtovníkovi, skladovanie skladníkovi a programovanie programátorovi. Nedávajte písanie na starosť produkťákovi.
V úvode článku sme sľúbili rady a nie kibicovanie, tak nech sa páči, týchto 6 rád posunie váš obsah na vyšší level:
1. Nenúťte zamestnancov písať váš blog
Týmto najviac trpia práve vaše texty. Keď nechcete výrobu obsahu outsorcovať, nájdite vo firme dobrovoľníka. Ak sa nenájde dobrovoľník, vyberte niekoho, kto má aspoň nejaké skúsenosti s písaním. A ideálne mu to nedávajte nad rámec jeho povinností – buď mu uberte inej roboty, alebo ho férovo odmeňte za nadprácu.
Pretože ak vaše blogy bude písať niekto, kto to nevie, nechce sa mu to a ešte ho to aj zdržuje od jeho bežnej roboty, potom budú vaše texty naozaj na prd. A to nechcete.
2. Všetci ukazujú zákulisie; nebuďte ako všetci
V minulosti to stačilo a je zopár slovenských značiek, ktorým to výborne fungovalo – Martinus a Websupport sú toho žiarivým príkladom. Ani jedna z týchto firiem nezaspala na vavrínoch. Svoj obsah obohatili a dodnes ho robia veľmi dobre.
Ukazovať zákulisie firmy je stále dobrá vec – zvyšuje dôveryhodnosť a humanizuje vašu značku. Nesmie to však byť jediná a ani ťažisková rubrika vášho obsahu. Spracujte si skutočnú stratégiu. Predstavte si, že vaša firma je časopis. Aké rubriky by mal napĺňať?
3. Nebuďte sebestrední
Vyznie to tvrdo, ale: vašich zákazníkov absolútne nezaujímate. Viete čo ich zaujíma? Oni sami a ich problémy.
Nehovorte o tom, aký máte skvelý produkt. Ukážte problémy zákazníkov, ktoré váš produkt vyrieši. Pointa je rovnaká, ale jeden prístup je egocentrický a ten druhý je empatický. Nikto nemá rád egoistu rozprávajúceho o sebe.
4. Radšej kradnite idey, ako by ste mali nudiť
Ja viem, ja viem. Kradnúť sa nemá. Ale vieme, čo hovoril Steve Jobs, ktorý parafrázoval Pabla Picassa, ktorý to ukradol Igorovi Stravinskému, ktorý si to požičal od Wiliama Faulknera: „Dobrí umelci kopírujú, skvelí kradnú.“
Nekopírujte, kradnite. Kradnite témy, ale dajte im novú perspektívu. Kradnite stratégie, ale exekuujte ich inak ako ostatní. Kradnite know-how, ale zremixujte ho so svojimi skúsenosťami. Kreatívny proces je vždy remix – zoberie niečo staré, pridá niečo nové a vznikne tak unikátny výstup.
5. Pozor na vizuálne klišé
Som síce copywriter, ale dovolím si povedať, že na vizuál sú ľudia omnoho citlivejší ako na text. Ak si aj nemôžete vyrobiť vlastné fotky, vo fotobanke vyberajte prísne. Určite nepoužívajte nič, kde sú kravaťáci na bielom pozadí, podávania rúk, 3D panáčikovia ako z clipartu a určite nikdy – NIKDY – nepoužívajte fotky s touto modelkou, pretože osobne prídem a hodím vám harddisk do mikrovlnky.
A prosím, keď idete použiť fotky z fotobanky, buď si zaplaťte subskripciu alebo hľadajte banky, ktoré sú free. Nikdy nepublikujte obrázok s vodoznakom.
6. Ak to myslíte s obsahom naozaj vážne, nájdite si korektora
Toto je posledná rada. Ak si chcete písať vlastný obsah, choďte do toho. Ale silno vám odporúčame nájsť si korektora alebo copywritera, ktorý vaše texty zeditujú tak, aby boli profi aj po formálnej stránke.
Ak si chcete robiť obsah in-house a robiť ho poriadne, bude to výrazne lacnejšie, ako s agentúrou, no zadarmo to nebude. Minimum je fotobanka a korektor. Držíme palce a prajeme veľa šťastia!