Chcete krátku odpoveď? Toto je parádny content marketing, ktorým si šplhnete u svojho šéfa:

Ak chcete dlhú odpoveď, skrolujte ďalej.

Termín content marketing ste už pravdepodobne počuli. „Sú to nejaké blogy a videá“ poviete si. Nebudete ďaleko od pravdy. Formy obsahu, ktorý môžete produkovať, sú rôzne. Videáinfografikygifografikykrásne gifykvízyčlánky… Nové neustále vznikajú, no jedno sa nemení. Obsah musí byť užitočný a zaujímavý.

Content marketing je teda sústavné a systematické generovanie obsahu, ktorý je užitočný (relevantný) a zábavný (taký, ktorý udrží pozornosť) pre vaše publikum.

Návody na skladanie políc z IKEA sú brutálne užitočné. Sú ale zábavné? Ani za mak. Raz ich použijem a som šťastný, že je to za mnou.

Na druhú stranu zábavný no irelevantný obsah patrí na 9gag. Zasmejete sa a tým to končí – a takáto krátkodobá transakcia nie je užitočná pre žiadnu značku (kým váš produkt nie je humor). Musíte preto mať obsah, ktorý spĺňa obe kritériá, ak chcete budovať značku, ku ktorej majú mať jej spotrebitelia vzťah.

Zábavná zložka aktivuje emócie a užitočná zložka aktivuje rácio – teda využijete mozog čitateľa naplno. Vďaka tomu si vás lepšie zapamätá.

Keď si vás potenciálny zákazník zapamätá, váš šéf bude spokojný. A mať spokojného šéfa je dôležité pre vašu vlastnú spokojnosť.

Ako ale spravíte content, ktorý je relevantný pre ZNAČKU aj pre SPOTREBITEĽA? Znamená to, že musíte nájsť balans na ďalšej škále:

Pretože to, čo chcete povedať, obvykle patri do salesu: „Náš produkt má také a také parametre. Stojí XY peňazí.“ Content nie je sales a preto je takáto informácia absolútne zbytočná. Ľudia vás nebudú pravidelne sledovať len pre to, aby si každý týždeň prečítali nové tabuľky s parametrami vášho produktu. Content marketing nie je zľavový leták.

Vo všeobecnosti platí, že všetky rýchlo účinné taktiky sú krátkodobé. Tým v žiadnom prípade netvrdím, že sú zlé. Všetko však má svoje miesto a krátkodobé a dlhodobé aktivity sa navzájom podporujú. Výborný príklad takejto symbiózy predsa poznáte už dávno:

Ako je to teda s tým rozprávaním a počúvaním? Kvalitný obsah musí byť relevantný aj pre značku. Navyše ho musíte ešte aj vedieť správne distribuovať – cez sociálne siete, newslettre, váš vlastný web, native advertising…

Lenže všetky tieto kanály – web, social, mail – sú zavislé od pozornosti užívateľov a oni sa rozhodujú, či vás chcú počúvať. Ak by ste hovorili iba to, čo chcú počuť, získate obrovské množstvo pozornosti a vysokú návštevnosť, lenže skončite s frustrovanými užívateľmi. Overpromise + underdeliver je blbá kombinácia.

Pozrite sa na svoj content – spĺňa prekryv týchto dvoch kritérií?

Ok, ale ako si šplhnem u šéfa?

Na Slovensku sa poriadne venuje content marketingu stále príliš málo značiek. A pritom ľudia o nich na internete hovoria – blogeri recenzujú ich produkty, fanúšikovia si o nich píšu na Facebooku. Content marketingom môžete prevziať kontrolu nad touto diskusiou.

Môžete do nej pridať svoj vlastný hlas. Prestanete byť hluchí a nemí – budete ľahšie korigovať svoju reputáciu, uhasíte dopyť po informáciách o vašej značke a jej produktoch a budete sa zobrazovať vyššie vo vyhľadávačoch. To je úplne prvý a najdôležitejší dôvod, pre ktorý by sa mal váš šéf nadchnúť, ak mu navrhnete content marketing.

Máte veľkú šancu byť prví vo svojom odvetví. A ak aj nie prví, máte šancu byť omnoho – OMNOHO – lepší, ako vaša konkurencia. O to sa už postaráme my 😉 Ak vášho šéfa nezaujíma byť v niečom prvý, použite argument s konkurenciou. Ak sa konkurenti obsahu nevenujú, môžete si odhryznúť väčšiu časť vašej spoločnej cieľovky. Ak ho robia, cieľovku vám preberajú práve v tomto momente a mali by ste sa brániť.

Dosť pravdepodobne robíte performance – PPC reklamy, reklamy vo vyhľadávaní, možno boostujete posty na Facebooku. To je práve ten krátkodobý transakčne orientovaný vzťah. Klik, kúpim, hotovo. Content ho výborne dopĺňa.

Nielen tým, že zlepšuje pozície vo vyhľadávaní (a teda aj s reklamami zaberiete väčšiu vizibilnú plochu vo výsledkoch), ale vám dáva možnosť zbierať cookies a retargetovať. Zbierať leady a konvertovať ľudí mailom. Budovať pozíciu lovebrandu a opinion lídra. Predchádzajúcu schému teda môžeme aplikovať aj do onlinu:

Ak nerobíte content, strácate pozornosť internetového publika. Tá sa upriami na toho konkurenta, ktorý ho bude robiť skôr a lepšie.