V Ponyhouse je rap dôležitou súčasťou firemnej kultúry. Aj preto sa snažíme mať prehľad o celej scéne, vypočuť si novinky a nezabúdať na klasiky. Rap sa totiž do veľkej miery sústreďuje na jazykové prvky, hru s významami a hľadá stále inovatívnejšie spôsoby vyjadrenia svojich myšlienok či pocitov.

Spomedzi najlepších som dnes vybral 10 trackov s vynikajúcimi textami. Niektoré sú čerstvé, ale neodpustil som si aj staršie kvalitky. Schválne, či ste už predtým počuli číslo 7?

Ego – A ja

Najočakávanejší rapový album desaťročia si treba vypočuť celý. Naplnil azda všetky očakávania a mnohé určite prekonal. Pätnásť skladieb, každá od iného producenta, na každej iní hostia a nula vulgarizmov.

V druhom tracku sa Ego neskutočne vyhral so slovenčinou, pretože celý text obsahuje jedinú samohlásku A. Koľko ich tam asi je dokopy?

Prago Union – Myšlenkovej pochod

Kato, okrem toho, že zakladal Chaozz, tak naozaj bol aj copywriterom. A vieme prečo – pretože zabiť verše ako „mluvím z patra, ze kterýho vedou neschody“ alebo „všichni končej na drogách, jen my jsme na nich začali“ v jednom songu je viac, ako mnohí raperi dajú za celý album.

Samey – V diaľke vidím svietiť sídlisko

Okej, z pohľadu jazyka tento track možno nie je výnimočný, ale keď sa ako marketéri zamyslíte nad celým textom, uvidíte jeho prínos. Je plný skvelých insightov zo života generácie Z. Život na sídlisku, záujmy, ciele, túžby či problémy. Odráža myslenie tínedžerov a mal by si ho vypočuť každý, kto na túto cieľovku komunikuje.

Dalyb – Pištole & Ruže

Dalibor je hlavne producent, no párkrát si už zarapoval a vždy to dopadlo veľmi príjemne. Využíva najčerstvejší slang, zaujímavé prirovnania a skvelo pracuje s podobnosťou slov. Okrem tohto tracku je vždy v obklopení iných silných hráčov (napr. Samey, Ego, Logic), preto sa do môjho zoznamu dostali práve Pištole & Ruže.

PSH – Rok PSH

Vladimir používa veľmi veľa slovies, vďaka ktorým veľmi dobre rozpisuje príbeh. K tomu robí veľmi zaujímavú vec – používa slová, ktoré samé o sebe nemajú špeciálne asociácie, ale ich spojením tvorí sci-fi atmosféru. V refréne to okorení anaforou – opakovaním toho istého slova na začiatku rýmu – a je vymaľované.

PIL C – Zoo

Celá Lukášova tvorba je na vysokej jazykovej úrovni. Pil C sa netají tým, že svojho času čítaval kopy kníh, a tak má naozaj skvelý prehľad a jeho slovná zásoba je jedna z najširších na scéne. Bežne využíva množstvo kreatívnych prirovnaní a odkazov na popkultúru.

Track Zoo z jeho posledného albumu ma zaujal prenášaním významu. Celá skladba je totiž gigantická metafora dotiahnutá do detailov.

Tono S. – Neublížil som

Tono má celkovo kvalitný flow, výbornú prácu s rýmom a úderné punchliny. V kontexte nedávneho diania na Slovensku je táto rok stará vec obzvlášť zaujímavá. Tonči sa popri rape živí ako copík.

H16 – Jetpack

„Dajte mi pokoj, jak keď prídem v Čechách na hotel,“ je vrcholný punchline Otisovej kariéry. Často používa prirovnania, no túto lajnu zatiaľ neprekonal. Okrem toho, publikum svojimi slovnými obratmi často zabáva – „ste na hlavu jak čapice“, „chalaní fúkajú linky ako Dušan Cinkota alias Cinky” či „mám lepší tím než Paľo Habera“ sú časom overené kvalitky.

Gleb – Anarchia

Najkrajnejší okraj slovenskej rapovej scény je Gleb, pretože hraničí so žánrom grime. Rapuje vo vysokom tempe, a preto sú jeho texty špecifické sekaním slabík, skvelou prácou s rýmovaním aj rytmikou. Je to tiež výborný pančlajner.

Pre copywritera je poučením, ako pracuje s rytmikou slov – v takom vysokom tempe mu musíme rozumieť každú slabiku a správne ukladanie krátkych a dlhých je kľúčové.

Fobia Kid – Punčové rezy

Najkrajšia metafora zo všetkých. Punchline je vlastne punčový rez a hneď, ako si to uvedomíte, pripadá vám to ako najlogickejšia vec na svete.

Fobia Kid sa vo svojich textoch často hrá s významami a slovnými hrami. Vytvára idey, pri ktorých copywriterské srdce radostne poskočí. Tiež má veľmi špecifickú slovnú zásobu. Punčové rezy sú síce starší kúsok, ale doteraz jeden z mojich najobľúbenejších.

Počúvate v rámci inšpirácie rap aj vy? Radi si vypočujeme vaše obľúbené skladby


POĎME SA SPOLOČNE POZRIEŤ NA VÁŠ CONTENT MARKETING