Sociálne médiá nie sú veda

Vyserme sa už, prosím, na organický reach

Facebook nie je spása. Facebook nie je trend. Je to štandardný komunikačný nástroj. Taký istý ako print, telka, bannery... Má svoje špecifiká, no stále je to distribučný kanál. Jeho úlohou je dostať správu z bodu A (vaša kancelária) do bodu B (hlava užívateľa).

gifko distribucny kanal

Klesanie neplateného zásahu je téma zhruba každý štvrťrok. Najnovšie ho všetci riešime, odkedy FB zaviedol Prieskumníka – samostatný feed len pre stránky ktoré sledujete. Keďže je to novinka, kliká naň málo ľudí; v defaultnom News Feede im zostali len priatelia a reklamy.

Štve nás, že organický reach klesá? Áno. Má Facebook legitímne argumenty, prečo by mal klesať? Samozrejme. Stále viac stránok sa bije o pozornosť užívateľov. Dôsledok – každej stránke sa tak ujde menej miesta na slnku. Dopad na náš biznis – za pozornosť musíme platiť.

Keď ide o Facebook, prekáža nám to, ale keď ide o rádio, adwordsy, outdoory, je to v pohode. Tento dvojitý meter je iba dôsledok našej rozmaznanosti z minulosti, kedy stačilo nazbierať fanúšikov ako Pokémonov. Dodnes ich chcú niektoré stránky mať všetkých.

Zároveň sa marketingoví guruovia snažia nájsť recepty na to, ako maximalizovať organický reach. Prezradím vám tajomstvo – žiadny tajný recept nie je. Robte dobrý obsah, zistite, kde máte strop a zmierte sa s tým, že niekde okolo neho budete oscilovať.

gif strop

Dobrý obsah vám dovolí odhaliť tento strop, no každý jeden post nemôže byť nadpriemerný. To by odporovalo definícii slova „nadpriemerný“. Váš produkt a brand takisto hrajú obrovskú rolu.

Mali sme klienta z gastrobiznisu, pri ktorom sme mali posty s organickým reachom aj 150%. Robili sme veľa fotiek, videí, krásnych obrázkov. Klienti z nudnejších odvetví – financie, telco, fmcg – majú zásah v omnoho skromnejších reláciách. A to aj keď máme rovnako rozvrstvené formáty obsahu.

Organický reach je dobrý na jednu jedinú vec

Netvrdím, že je zbytočné ho sledovať. Tvrdím, že mu často pripisujeme väčšiu dôležitosť, než má. Je to však dôležitý ukazovateľ jednej konkrétnej metriky. Relatívneho úspechu príspevkov. S dôrazom na „relatívneho“ – znamená to, že nám povie, ako sa príspevkom darí medzi sebou. Pomôže nám odhaliť, ktoré posty sa publiku páčia viac a ktoré menej. Má význam sledovať ho v kontexte.

Vysoký organický reach a vysoká miera post clicks, no minimum reakcií môže jednoducho znamenať, že ste mali v poste príliš malé písmenká a ľudia klikali na obrázok, aby ho zväčšili. Neznamená to, že ste našli formulku úspešnej FB stratégie. Neplatený zásah je dôležitý ukazovateľ, no zďaleka nie jediný a najdôležitejší. A v žiadnom prípade to nie je ukazovateľ úspešnosti distribúcie obsahu.

A na to, prosím, myslime.

00

brano profil.jpg

Braňo Macko

Creative Director

Predáva idey a kupuje tenisky. Pri každej novej výzve sa mu šialene rozbúcha klávesnica.

Skúsenosti zbieral v MUW Saatchi&Saatchi, Digita.sk a používal ich pre RedBull, FouZoo, Zuno, Seditu a Telekom.

Odoberajte náš newsletter

Nechajte si posielať tie najzaujímavejšie novinky z content marketingu. Sľubujeme, že neposielame žiadny spam.

  • ­

    E-mail

    info@ponyhouse.sk

  • ­

    Adresa
    Ponyhouse s.r.o.
    Karpatské námestie 10
    831 06 Bratislava

  • ­

    Fakturačné údaje
    IBAN: SK4911000000002920900676
    IČO: 47102004
    IČ DPH: SK2023853370

Váš prehliadač je už zastaralý !

Aktualizujte si prosím Váš prehliadač, aby ste stránku videli korektne. Aktualizovať teraz

×